Hyvät ratsastuskoulun nettisivut – vinkit talliyrittäjille

Viimeistään koronapandemian myötä moni yritys havahtui siihen, että digitaalisuuteen, kuten sosiaaliseen mediaan ja nettisivuihin tulisi panostaa normaalia enemmän. Nykyään nettisivut on suhteellisen vaivattomat tehdä itse helpoilla web-alustoilla, eivätkä valmiit, ammattilaisten tekemät sivustotkaan maksa enää ihan maltaita. Tärkeintä on olla olemassa internetin ihmeellisessä maailmassa, sillä monesti yrityksen olemassa olosta ei muuten olisi kellään tietoa.

Sama sääntö koskee hevosalan yrityksiä, ratsastuskouluja ja täysihoitotalleja. Pahimmillaan näkee talliyritysten tai ratsastusseurojen nettisivuja, jotka on viimeksi päivitetty vuonna 2012 tai jopa aikaisemmin. Se ei anna yrityksestä kovinkaan mairittelevaa kuvaa, oli sitten syynä työkiireet tai mikä tahansa, potentiaaliset asiakkaat kaipaavat ajan tasalla olevaa tietoa. Tässä siis vinkkejä talliyrittäjille, miten saada hyvät nettisivut.

Kaikki alkaa etusivusta

Yleisin virhe, johon nettisivujen teossa haksahdetaan, on tehdä sivustosta liian monimutkainen ja täyttää se liiallisella määrällä materiaalia. Jos sivustolla on paljon turhia tiedostoja ja kuvia, hidastaa se sivujen latautumista ja vaikeuttaa kävijöiden selailua. On myös tärkeää, että sivuilla oleva informaatio on mahdollisimman tiivistettyä, eli helposti luettavissa ja ymmärrettävissä. Hyvin muotoilut lauseet ja oikeinkirjoitus ovat osa ammattimaista ulosantia.

Tallin etusivulla tulisi olla lyhyesti perustiedot: missä yritys sijaitsee, mitä palveluja siellä tarjotaan sekä yhteystiedot, jotka ovat heti nähtävillä. Perinteisten väylien, kuten puhelinnumeron ja sähköpostin lisäksi yhteydenottolomake todistetusta madaltaa kontaktin ottamista. Nettisivujen ilmaisosoitteen sijasta kannattaa panostaa omaan maksulliseen domainiin (tallinnimi.fi) ja sille tehtyyn sähköpostiosoitteeseen. Tallin domainilla oleva sähköposti antaa luotettavuutta.

Etusivulle sopivat hyvin myös somekanavien syötteet, esimerkiksi Instagram ja Facebook. Videosisältö on tämän päivän “juttu”, jotka pystyy kätevästi lataamaan YouTuben tai TikTokin kaltaisille alustoille ja sitä kautta nettisivuille.

Kuvat kuntoon

Mikäli hevosalan yritys on pieni, riittää sille usein niin sanottu yhden sivun rullautua käyntikorttisivusto. Siinä samalle sivulle on koottu teemoittain muun muassa palvelut ja yhteystiedot. Isommille taas on parempi muutaman sivun kokonaisuus. Tällöin valikosta löytyy etusivun lisäksi vaikkapa hevosten esittelyt, palveluiden tarkat kuvaukset sekä hinnasto. Hevosten esittelyyn löytyy ainakin WordPress-alustalla lukuisia lisäosia, joilla hevosten kuvat ja muut tiedot saa näyttävästi, mutta ilman koodaustaitoja esille. Samaa pohjaa voi käyttää tallihenkilökunnankin esittelyyn.

Kuvien suhteen ei kannata pihistellä. Puhelimella otetuissa kuvissa riittää laatu, mutta kaukaa otetut ja huonosti rajatut kuvat eivät juuri tee kunniaa tallille. Harrastajavalokuvaajia löytyy jokaiselta paikkakunnalta sekä hevosharrastuksenkin parista. Näiltä kuvaajilta on tilattavissa asianmukaisia kuvia sopuhintaan, sillä näin hekin saavat kuvilleen näkyvyyttä. Tallista ja kuvista otettuja kuvia voi nettisivujen ohella käyttää somessa.

Muuta muistettavaa

Kuten aiemmin mainittu, sivujen päivitystä ei kannata jättää retuperälle. Jos tallilla järjestetään leirejä, kursseja tai kilpailuja, on menneet tapahtumat poistettava sivuilta pikaisesti. Hakukone löytää ja muistaa vanhatkin tiedot, eikä kukaan asiakas ole kiinnostunut enää kesän 2018 leireistä. Jos oma osaaminen tai aika ei riitä päivittämiseen, saattaa olla parempi hankkia henkilö, jonka tehtävänä on käydä sivusto läpi esimerkiksi kerran kuussa. Mikäli sivuilla ei tarjota aikatauluun sidottuja palveluita, on koko sivusto parempi pitää ilman aktiivisia päivämääriä tai vuosilukuja.

Hakukoneet, kuten Google, käyvät sivuja läpi ja tarjoavat hakukonetta käyttäville tuloksia tehtyjen sanojen tai lauseiden mukaan. Siksi sivustojen tekstejä kirjoitettaessa kannattaa pitää mielessä, millaisilla sanoilla sivuille voisi kävijät päätyä. Näitä voi olla “kesän ratsastusleirit”, “laadukas opetus ratsastustunneille” tai “tilava maneesi”. Hakukoneoptimointia voi tehostaa Google Search Consolen avulla.

Toinen huomattava asia on sivuston turvallisuus. Secure Sockets Layer, eli SSL-varmenne tarkoittaa suojausprotokollaa, joka luo salatun yhteyden verkkopalvelimen ja selaimen välille. Sen tunnistaa lukon kuvasta osoiterivillä. Usein kävijät karttavat sivustoja, jotka eivät ole turvallisia – etenkin, jos sitä kautta pitäisi siirtää suoraan rahaa tai ostaa palveluja. Varmenteen tila kannattaa tarkistaa palveluntarjoajalta.

Tässäpä siis tarkistuslista hevosalan yritysten nettisivuille. Näillä nyrkkisäännöissä ja vinkeillä sivustosta saa muokattua mahdollisimman toimivan ja miellyttävän käyttää!

Yhteistyössä: Wepardi

Vastaa

0
    0
    Ostoskorisi
    Ostoskorisi on tyhjäPalaa kauppaan